ZAČNĚME TÍM, CO SKUTEČNĚ POTŘEBUJETE (co mít musíte)
- Lohnsteuerbescheinigung – výpis, který dostanete na konci roku (nebo konci pracovního poměru) od zaměstnavatele. Zaměstnavatel je povinnen vám tento dokument vydat nejpozději do března následujicího roku a je povinnen jej také elektronicky převést na finanční úřad v místě do 28.2.následujícího roku. K výpočtu daní sice v nejhorším případě (když vám zaměstnavatel tento papír nevydá) stačí i poslední výplatnice, ale ne vždy. A navíc, nevydá-li jej zaměstnavatel ani na vyžádání, můžete požádat Finanzamt o výpis. ten totiž musí být – jak jsem již zmínila - do 28.2.elektronicky převeden na Finanzamt.
- Jste-li pendleři a nebo máte-li německou adresu, ale měli jste v roce, za který chcete dělat daně výdělky v jiné zemi (a nebo vás manžel/ka), potřebujete tzv.EU/EWR Bescheinigung – to si musíte nechat potvrdit na finančním úřadě v místě bydliště (pendleři) a nebo v místě, kde jste pracovali. Platí např.i pro ty, kteří bydlí v ČR (ti si tento papír musi nechat potvrdit v ČR, i když neměli ani korunu výdělek), pro ty, kteří v roce např.pracovali i v Rakousku a jinde pak stejné potvrzení z Rakouska, atd. Do tohoto potvrzení se píše pouze výdělek v dané druhé evropské zemi (ne německý) a to HRUBÝ ROČNÍ VÝDĚLEK
Dbejte na to, že do těchto papírů se píše vaše české bydliště - a váš ČESKÝ VÝDĚLEK v ČR / resp.slovenský na Slovensku. Vaše německé výdělky v něm nemají co dělat, i
když se to lidem snaží čeští úředníci občas namluvit. A jste-li ženatí nebo vdané: manžel (tedy muž) stojí na prvním místě a píší se tam oba manželé, i když ten druhý pracuje v
Čechách.
TIP pro všechny - vypište pouze jméno, adresu a rodinný stav a nechte zbytek prázdný.
- Potvrzení o jiných vyplácených dávkách, které jste pobírali v Německu. Mezi ně patří Krankengeld (vypláceno od německé zdravotní pojišťovny), Verletztengeld (zdravotní pojišťovna), Mutterschaftsgeld (zdravotní pojišťovna), Elterngeld (ZBGS – sociálka), Arbeitslosengeld (vypláceno Bundesagentur für Arbeit), Insolvenzgeld (také Bundesagentur), jakákoliv sociální podpora jako Wohngeld, příspěvky na školku, atd. Tyto příjmy se v daních uvést musí (a i když je neuvedete, finanční úřad je zná, jelikož všechny úřady jsou povinny tyto údaje převést Finanzamtu do 28.2.). Každý, kdo pobíral tyto příjmy, daně dělat musí a má povinnost odevzdat daňové přiznání nejpozději do 31.7.následujícího roku – jinak hrozí penále.
JAK JE TO S KILOMETRY, AUTEM A DOJÍŽDĚNÍM ?
Co se týče dojíždění do práce je nutno vědět několik věcí:
1. Cesty do práce můžete odepsat, i když nejezdíte svým vlastním autem, ale i propůjčeným od někoho jiného
2. Cesty do práce můžete odepsat paušálně, i když jezdíte jen jako spolujezdec, zde je ale omezení – max.15.000 km ročně
(jednoduše, čili 30.000 km tam a zpět)
3. Cesty do práce můžete odepsat, i když je vaše auto na českých (nebo jiných) značkách – bez rizika a příp.kontrol
4. Doporučuji KAŽDÉMU schovávat si jednou za čas doklad o stavu KM = stav tachometru, tzn.schovávat kupní smlouvu,
prodejní smlouvy starých aut, technické a servisní prohlídky. Ti, kteří jezdí ročně více než 15.000 km do práce jednoduše
tyto doklady dokonce mít musí, pokud chtějí odepsat všechny cesty. (Účtenky z benzínek jsou vám mimochodem k
ničemu, jelikož nikdo nedoloží, že jste tankovali zrovna do vašeho auta!)
5. Opravy auta a nebo pneumatiky do daní neodepíšete (jedině, že jsou důsledkem nehody při cestě do práce a toto
musíte doložit policejní nebo pojišťovací zprávou). Tyto výdaje kryjí paušály, které jsou v současné době 0,30€ na
odepsaný KM
6. Cesty autobusem, vlakem, metrem můžete doložit jízdenkami = jsou-li vyšší než paušál, je lepší napsat přímé výdaje
POZOR: Fámy typu „oni mi dojíždění proplatí“ jsou mylné. Vy sice můžete KM do daní napsat a KM dělají skutečně velké odpisy, ale neznamená to, že pokud najedete ročně 50.000 km, že vám
vráti na daních 50.000 × 0,30€ = 15.000€ ...
Na daních vám mohou vrátit max.to, co jste odvedli a – stejně jako všechny ostatní výdaje - ani tyto se nevrací 1:1!!!
VÝDAJE TÝKAJÍCÍ SE PŘÍMO PRÁCE – a jejich odpis – neboli tzv.Werbungskosten
- K těm patří především KM a jejich doklad – to jsme již probraly
- Odepsat můžete i nákup pracovního oblečení a bot (účtenky), strhává-li vám zaměstnavatel tyto peníze z výplaty, stačí výplatnice jako doklad. Totéž platí pro pomůcky, které kupujete do práce (jen musíte doložit, že je nepoužíváte i privátně – čili laptopy a mobily obvykle zapomeňte, pokud nemáte přímo potvrzení od zaměstnavatele, že je využíváte pouze v práci a platíte je přesto sami). Paušály za čištění prac.oblečení a pomůcky se do daní sice píší vždy, finanční úřad je ale nemusí vždy uznat – není to jeho povinnost
- Jste členem odborů? Platíte příspěvky – máte-li doklad, můžete odepsat
- Pracujete z domova (máte Arbeitszimmer, kterou využíváte pouze pro pracovní účely)? Nechte si toto potvrdit od zaměstnavatele a můžete vybavení a náklady na něj odepsat z daní
- Museli jste se kvůli práci stěhovat? A máte potvrzení od zaměstnavatele, že vám stěhování nařídil – a nebo jste se stěhovali za prací dále než 100 km – za určitých okolností můžete i toto odepsat z daní
- Jeli jste na pracovní pohovor – KM a paušály můžete odepsat z daní
- Kurz nebo školení nebo další vzdělávání v rámci práce? Kurzy němčiny? Svářečský kurz? Máte-li faktury za školení a nebo i faktury za ubytování a nebo jízdy? Dá se vše odečíst z daní.
- Výdaje za daňového poradce nebo daňový software v předchozím roce – stačí faktura a můžete také odepsat
A teď POZOR: Všichni vy, kteří jezdíte na tzv.montáže, stavby a nebojsteřidiči autobusu, náklaďákua nebo rozvážíte balíky – všichni vy máte nárok na odpis tzv.Auswärtstätigkeiten. Váš zaměstnavatel není sice povinnen vám vyplácet diety, ale můžete (a měli byste) je napsat do daní. A teď nastávají dvě situace:
A) Váš zaměstnavatel vám diety vyplatil – obvykle nezdaněné peníze, které teď musíte Finanzamtu nějak doložit. V tomto případě MUSÍTE, jinak se vám může stát, že vám peníze budou dodatečně zdaněny – a to nechcete!
B) Zaměstnavatel vám nic nezaplatil, ale vy tyto výdaje chcete uplatnit (znovu: měli byste!)…
OBOJÍ JDE DVĚMA ZPŮSOBY: buď si píšete deník jízd (staveb, montáží) a necháváte si jej jednou za čas potvrdit od zaměstnavatele nebo předáka – a nebo si necháte potvrdit od zaměstnavatele formulář na Einsatzwechseltätigkeit. Zde vám zaměstnavatel potvrdí, kolik dní a jak dlouho jste byl mimo firmu a kolik vám bylo vyplaceno.
V tomto případě dáváte do daní nejen DNY, kdy jste byl na cestách – ale do daní můžete dát i najeté KM, pokud jste jezdili vlastním autem, ubytování, pokud jste si jej platili samy – vždy jen myslete na to, ze vše musíte doložit. Najeté KM opět stavem tachometru, ubytování skrz faktury – nepřítomnost na sídle firmy (vaše nasazení mimo firmu) potvrzením od zaměstnavatele a nebo výpisem hodin.
TYTO ODPISY MOHOU DĚLAT HODNĚ PENĚZ – a navíc – kdo tyto peníze již dostal od zaměstnavatele, musí dbát na to, že je v daních musí zdůvodnit. Nezdaněné peníze jsou peníze, které Finanzamt obvykle zajímají dvojnásobně!
Existuje možnost odepsání tzv. DVOJÍ DOMÁCNOSTI pro ty, kteří bydlí na jednom místě a musí za prací dojíždět dále než 100 km – a proto musí založit tzv.druhou domácnost (druhé bydliště poblíž pracovistě)
PODMÍNKA: pro dvojí domácnost musíte mít DŮVOD – tím je obvykle manžel/ka a děti na vaší původní první adrese, kteří zde žijí a pracují a kvůli kterým není tak jednoduché se prostě odstěhovat do místa pracoviště.
Jste-li svobodný/á, ale máte v místě prvního bydliště děti a přítele/kyni, budete muset doložit i české bydliště (tzn.platby nájmu a nebo vedlejších výdajů). V manželství toto obvykle není nutné, protože se předpokládá, že když bydlíte všichni na stejné adrese, že si skutečně nevymýšlíte.
POZOR: pouze pobyt u rodičů nestačí: byt musí být psán na vás nebo manžela/ku.
V tomto případě pak můžete odečíst všechny výdaje na vaší DRUHÉ (DVOJÍ) DOMÁCNOSTI: tzn.cesty mezi prvním a druhým bydlištěm (stále myslete na to, že všechny KM musíte doložit), nájem a vedlejší výdaje (faktury, výpisy z konta) a také např.poplatky za internet a telefon a televizi (GEZ Gebühren).
Werbungskosten jsou např.i paušály za bankovní poplatky k převedení platu: to spíše neřešte, zákon nabízí možnost odepsat 16€ paušálně za vedení konta – a protože výplatu dostanete obvykle 12x v roce a za každé převedení je obvykle jen pár centů, je tato možnost skutečně lepší.
DĚTI, RODINA, ZDRAVÍ A PÉČE O NĚJ
Klasické další odpisy se týkají vás, vašich dětí, zdraví a zdravotnictví:
- Chodí vaše děti do mateřské školky? Družiny? Nebo vám je za peníze hlídá sousedka? Pokud je jim méně než 14 let, můžete tyto výdaje odepsat v daních – potřebujete jen potvrzení o platbě. Pozor: do daní se dávají pouze výdaje za „hlídání dětí“, např.obědy už ale ne. Rozhodně se vyplácí odečíst i povinné školní akce jako jsou LYŽARSKÉ VÝCVIKY, ŠKOLY V PŘÍRODĚ. Naopak učebnice a školní pomůcky se v daních odečíst nedají, ty jsou kryty Kindergeld (a vůbec nehraje roli, jestli Kindergeld pobíráte, nebo ne, stačí, že na ně máte nárok). A pozor: hudební škola nebo kroužky sem nepatří
- Stejně tak můžete z daní odečíst péči o vaše zdraví a zdraví vaší rodiny : tzn.faktury za lékaře, zubaře, pobyt v nemocnici, brýle, kontaktní čočky, rovnátka, očkování, léky, fyzioterapii, zdravotní pomůcky jako jsou ortopedicke vložky, apod. Potřebujete opět jen faktury, na kterých je vidět cena a datum koupě. Samozřejmě, že tyto výdaje mohou být i v ČR. POZOR: Tyto výdaje v daních hrají roli pouze, pokud přesahují určitou hranici: a ta je obvykle 3% hrubého ročního platu – vyděláváte-li tedy 20.000€, měli by tyto výdaje překročit aspoň 600€, aby vůbec hráli roli, takže jedny brýle za 3000 korun nestačí – a čím více vyděláte, tím více procenta rostou. Kdo tedy vydělá hodně, potřebujete mnohem více než pouhá 3 %
- Máte-li vy nebo někdo z vaší rodiny nějaké zdravotní postižení, i tento údaj hraje roli v daních – potřebujete pouze doklad o stupni postižení. Jsou-li s tímto spojeny výdaje, i ty je možno uplatnit v daních. Potřebujete na vše doklady!
- Dokonce i výdaje za blízké příbuzné, o které se staráte doma a nemůžete kvůli tomu pracovat na plno, se dají odečíst z daní – všechny náklady na toto musí být doloženy a také stupeň příbuzenství s tím, o koho se staráte
POJIŠTĚNÍ, SPOŘENÍ NA DŮCHOD, DOMOV, PENĚŽNÍ DARY
Posledním, co se v daních dá odsadit jsou různá pojištění a spoření – u některých je dokonce nutné je v daních uvést:
- Máte uzavřená následující pojištění (i v ČR): povinné ručení na auto (KFZ-Haftpflichtversicherung), pak povinné ručení všeobecně (česky řečeno tzv.pojistka na blbost), životní pojištění, které garantuje pozůstalým vyplácení peněz v případě smrti? Nebo pojištění pro případ trvalé pracovní neschopnosti (Berufsunfähigkeitsversicherung) – stačí doklad o roční platbě a pojištěnci a tyto výdaje můžete odepsat z daní. Pozn. Tyto odpisy mohou, ale nemusí daně ovlivnit, záleží na výši vašeho výdělku a výši ostatních pojištění (i těch povinných, odváděných státu vaším zaměstnavatelem – je ale vždy dobře je do daní napsat)
- Měli jste v roce řemeslníky v domácnosti (instalatéry, malíře, zedníky) – faktury za jejich práci + potvrzení o převodu bankovní cestou se dají odečíst z daní. Podmínkou je, že práce na domě (bytě) jsou nutné k udržení stavu nemovitosti, musíte mít doklad o jejich bankovním převodu (ne placeno hotově). Faktury za „odhad domu“ nebo „vyměření pozemku“ se odečíst nedají – pouze práce, ktere udržují nebo zvyšují hodnotu nemovistosti.
- Máte v Německu uzavřeno stavební spoření nebo-li Bausparvertrag? Dostanete každý rok výpis o Vermögenwirksame Leistungen, které se dají odečíst z daní – a nebo si jej vyžádejte od vaší pojišťovny
- Máte v Německu uzavřen nějaký druh důchodového pojištění nebo spoření (Riester-Rente). Pokud vám jej nepošle automaticky, požádejte vaši pojišťovnu o tzv.Bescheinigung gemäß §92
- Přispěli jste na dobročinnou organizaci, sportovnímu klubu, školce nebo škole? Potřebujete potvrzení o peněžním daru a můžete taky odepsat z daní – pozor, zpravidla roli hrají dary vyšší než 100€
Toto vše z daní můžete odečíst…
a to v případě, že tyto výdaje prokážete.Nezapomeňte, že Finanzamt může chtít doklad od ÚPLNĚ VŠEHO.
Dokonce i od věcí, které vám přijdou jako automatické– např.rodné listy dětí, doklady o svatbě nebo rozvodu, doklady o vaší aktuální adrese a o tom, kdo je s vámi na této adrese hlášen.
Existuji ještě jiné „speciální“ věci, které se z daní dají odečíst. V případě, že máte pocit, že jste měli výdaje, které by se mohly dát odečíst, informujte se u LoHi, vašeho daňového poradce nebo např.na stránkách www.buhl.de nebo na Finanzamtu.
-
Také je několik věcí, které do daní v každém případě uvést musíte, jako např.Kapitálové výnosy různých německých spoření a pojištění – výpisy budete pravidelně dostávat od pojišťovny, chodí obvykle v březnu až dubnu následujícího roku.
A také je hodně věci, které z daní prostě neodečtete, jak jsem se již zmínila, jsou to např.opravy auta, nákup pneumatik, atd.
To jsou věci, které jsou kryty paušálem na KM, ať vám tvrdí kdo chce co chce. Již jsem taky slyšela, že se do daní dají napsat např.nákup nábytku a vybavení domu, mobilní telefon, atd. To jsou velmi speciální věci, které se do daní dají odepsat pouze ve speciálních případech – např. pokud vám stěhování do nového bytu nařídí zaměstnavatel, nebo pokud máte tzv.Arbeitszimmer – k tomu ale potřebujete potvrzení od zaměstnavatele, a doklad o tom, že nábytek používáte skutečně jen „služebně“ – privátně můžete odepsat nábytek pouze v případě dvojí domácnosti a ta má hodně háčků! Pofiderní daňoví poradci vám často naslibují odpisy všeho možného s tím, kolik nedostanete peněz, ale tyto odpisy prostě neexistují – nejsou opodstatněny a často se stane, ze lidé nejen nedostanou peníze vráceny, ale ještě pak musí doplácet!
Pokud něco zní MOC HEZKY, ABY TO BYLA PRAVDA – obvykle to pravda není.
Daňoví poplatníci v Německu musí v průběhu roku nejen shromažďovat všechny doklady, aby byli připraveni na daňové přiznání na konci roku. Mají také povinnost uchovávat různé dokumenty po dobu několika let.
Faktury a platební doklady od řemeslníků: dva roky. Důvodem je, že daňové úřady chtějí takto bojovat s tzv.prací načerno. Pokud při kontrole faktury nejsou k dispozici, může být účtována pokuta ve výši 500 eur. Daňový úřad kromě toho zruší tímto dotčenou daňovou výhodu. To stejné platí i o fakturách a účtenkách za lékařské a jiné odpisy.
Bankovní doklady, jako např. bankovní výpisy: čtyři roky. Osoby s vysokým příjmem, které každoročně vydělají více než 500 000 EUR, musí uchovávat své záznamy dokonce nejméně po dobu šesti let.
Pojištění o důchodu: (výpisy z důchodového pojištění) nejlépe doživotně (výpisy z Rentenversicherung začnou v Německu chodit ale až po odpracvaných 5 letech).
Mzdové výpisy (výplatnice): nejlépe doživotně, a to už jen proto, že jsou třeba k mnoha různým žádostem - například rodičovský příspěvek nebo péče o příbuzné
Osvědčení o darování peněz (sponzorský dar, příspěvek dobročinným organizacím, ale i školkám, školám, sportovním organizacím, atd.) - zde je výjimka. Musí být uchovávány po dobu jednoho roku.
Výměr daně (tzv.Steuerbescheid): nejlépe doživotně. Například banky a spořitelny si jej přejí vidět dříve, než odsouhlasí stavební úvěr nebo spotřebitelský úvěr. To také umožňuje rychle zkontrolovat, v kterém roce jaké náklady daňový úřad uznal a které ne...
Kromě toho je důležité, aby všechny dokumenty týkající se daní byly ve složce alespoň do doby, než je příslušné rozhodnutí konečné.
Je třeba vědět, že daňové vyměření se stane konečným jeden měsíc po obdržení. Pokud chce daňový poplatník tomuto zabránit, podá odvolání. Poté běží až do dokončení odvolacího procesu. Dříve nesmí být dokumenty vyhozeny.
Pokud je posouzení daně předmětem přezkumu, měly by zůstat archivovány všechny doklady, dokud nebudou vyřešeny nevyřešené problémy a daňový úřad prohlásí daňový výměr za konečný.
Navíc daňová hodnocení zůstávají otevřená, pokud například jsou jednotlivé řízení projednávána před federálním daňovým soudem. Dokonce i tehdy je vhodné uchovávat důkazy o této situaci, dokud v této věci není definitivně rozhodnuto.